niedziela, 4 stycznia 2015

być sobą choćby nieomal

Kiedyś byłaś bardziej. Jesteś o wiele mniej bardziej. - usłyszała Alicja w Krainie Czarów. Obejrzałam właśnie dzisiaj ten film, kolejny raz, nie wiem nawet który. 
W dzieciństwie nie cierpiałam tej historii, nie porwała mnie książka, nie lubiłam starego filmu, żadnych kreskówek i ogólnie wzdrygało mnie zawsze. Chyba musiałam dojrzeć.
O filmie pisałam nawet tutaj na blogu, nie będę szukać, nawet nie bardzo pamiętam co. Dziś moją uwagę zwróciły określenia bycia sobą - bardziej, mniej bardziej, no i nieomal oczywiście.

Kim jestem? Sądzę, że jestem już nieomal, ale walczę o bardziej, tyle że - nowe bardziej. Nie to poprzednie bardziej, którym byłam. Filmowa Alicja odzyskuje swoje bardziej z przeszłości. W tym celu musi sobie przypomnieć, jakie były jej wizyty w Krainie Czarów dawniej. Dopiero przypomniane emocje dają jej siłę do walki. Cóż, podobno każdy terapeuta już na pierwszym spotkaniu przykłada łopatę do dzieciństwa i wykopuje skamieliny do nazwania. Co gorsza - w czytanej obecnie przeze mnie książce o powtórnym narodzeniu się, która jest zasadniczo z obszaru wiary, a nie psychologii, na dzień dzisiejszy zapisano konieczność wyrobienia w sobie pewnej szczególnej wrażliwości, tj. dostrzegania w swoim obecnym życiu śladów swoich emocji przeżywanych w dzieciństwie.
Póki co nie było mi dane doświadczenie terapii, ale szczerze przyznam, że powtórne przeżywanie dzieciństwa byłoby chyba dla mnie traumą większą niż ono samo. 
Jedno nie daje mi spokoju, choć pewnie wynika to z mojej ignorancji. W wizji Alicji bardziej już było. Zupełnie tak, jakbyśmy nigdy nie wychodzili poza coś, co zostało ustalone w dzieciństwie i potem utracone. I nawet jak to odzyskujemy, mamy szansę stać się tylko tym, czym byliśmy.

A ja walczę o bardziej bardziej. Zupełnie jakbym kiedyś była tylko nieomal, potem bardziej, potem prawie wcale, a teraz znowu nieomal. Ale nie zadowoli mnie to bardziej, co było. 

Cóż, pewnie po tych dywagacjach pozostaje mi tylko bezpośrednio odnieść do siebie te oto słowa: Odbiło ci, zbzikowałaś, dostałaś fioła.

1 komentarz:

  1. Też jestem nieomal, a to już bliżej niż dalej.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!